21 listopada w naszej szkole zorganizowana została ogólnoszkolna akcja DZIEŃ PATRIOTY I PATRIOTKI XXI WIEKU. Była ona podsumowaniem wcześniejszych działań, a szczególnie szkolnych obchodów Święta Niepodległości.

Hasło tegorocznej akademii z okazji 11 listopada odbiegało bowiem od tradycyjnych ujęć treści patriotycznych. Hasłem był cytat z piosenki Marii Peszek „Elektryk”: „ Czasy takie niespokojne, róbmy miłość, a nie wojnę”. Leitmotivem akademii było wskazanie na dostrzegalne obecnie niepokojące przejawy „wojny polsko-polskiej”, coraz bardziej agresywny język debaty publicznej. Odtworzony został film „Mów do mnie Polsko, mów...” https://www.youtube.com/watch?v=8Bm8rFlYjO0&t=11s. Krótki, dosadny film, który jest wyrazem niepokoju wobec języka wzajemnej pogardy i nienawiści, jaki rozpanoszył się dziś w Polsce. Język ten wrósł w polską przestrzeń publiczną, wrzeszczy w Internecie, brzmi w domach, jest inwazyjny, rozsiewa się wszędzie. Ponieważ nie zgadzamy się na taki poziom, więc robimy wszystko, żeby w młodych ludziach kształtować zgoła inne postawy. Weronika z 3C w przejmujący sposób wykonała piosenkę Marii Peszek „Elektryk”. Wykonany przez Łukasza z 2B w hip-hopowej wersji utwór Grzegorza Ciechowskiego „Nie pytaj o Polskę”, także był dowodem na to, że o patriotyzmie w Katowickim Centrum Edukacji zawodowej mówi się inaczej niż tylko zgodnie z romantycznym paradygmatem.

Kontynuacją szkolnej dyskusji o patriotyzmie była, wspomniana wcześniej, zorganizowana ogólnoszkolna akcja DZIEŃ PATRIOTY I PATRIOTKI XXI WIEKU. Tego dnia młodzież Katowickiego Centrum Edukacji Zawodowej mogła uczestniczyć w sześciu różnych przedsięwzięciach.

  1. Uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły mogli zamanifestować swoją obywatelską postawę poprzez przypięcie i noszenie tego dnia kokardy z barwami narodowymi. Akcję „Biało-czerwona kokarda” poprowadziła klasa 2A. Prawie cała społeczność KCEZ-u chętnie włączyła się w ten happening.
  2. Siedmioosobowe reprezentacje wszystkich klas na 2 i 3 godzinie lekcyjnej wzięły udział w warsztatach pt. „Jestem patriotą/patriotką, bo bliskie są mi wartości takie jak: wolność, odpowiedzialność, równość, dialog”.

Warsztaty poprowadziła pani Katarzyna Stawowska. Warsztaty zainspirowane były postacią Jacka Kuronia. Powstała współtworzona przez uczniów prezentacja multimedialna przedstawiająca sylwetkę, poglądy i wypowiedzi Jacka Kuronia zatytułowana „Myśl społeczna Jacka Kuronia”.

Punktem wyjścia do rozmowy o współczesnym patriotyzmie stała się wypowiedź Elsiego Adajewa „Chciałem pójść na Marsz Niepodległości, ale niektórzy mnie tam nie chcą. Jestem Czeczenem i od 15 lat mieszkam w Polsce” ( http://natemat.pl/161477,chcialbym-pojsc-na-marsz-niepodleglosci-ale-mnie-tam-nie-chca-jestem-czeczenem-ktory-od-15-lat-mieszka-w-polsce ). Wypowiedź ta bardzo zaintrygowała uczestników warsztatów i sprowokowała dyskusję na temat różnic między patriotyzmem a nacjonalizmem, także w kontekście dyskryminujących haseł, jakie pojawiły się na ostatnim marszu niepodległości.

Impulsem do zdefiniowania współczesnego modelu patriotyzmu była również zaprezentowana na warsztatach piosenka Marii Peszek „Sorry, Polsko”, wykonana przez artystkę na festiwalu „Woodstock” https://www.youtube.com/watch?v=c8mxfrsUpKA

Kolejnym bodźcem do dyskusji stała się interpretacja grafik Edgara Bąka http://edgarbak.info/kto-ty-jestes/ prezentujących innowacyjne podejście do patriotyzmu, przywołujących idee społeczeństwa obywatelskiego, wzajemnego zaufania, szacunku, troski o środowisko, tolerancji i codziennego zaangażowania dla dobra kraju.

Ostatnim punktem warsztatów było wykonanie przez każdą klasę plakatu, który miał odzwierciedlać współczesne pojmowanie patriotyzmu. Powstało 13 naprawdę ciekawych prac, które znalazły się na wystawce na szkolnym korytarzu.

  1. Na 5 i 6 godzinie lekcyjnej odbyła się debata: „Porozmawiajmy o patriotyzmie”. Moderatorami debaty byli uczniowie klasy 2A, ale przyłączyli się do niej również zainteresowani uczniowie z innych klas. Ten rodzaj aktywności jest szczególnie preferowany przez naszych uczniów, wręcz sami dopytują, kiedy odbędzie się kolejna debata. Dlatego też zaangażowanie było duże. Naprzeciw siebie stanęli patrioci i kosmopolici. Ci drudzy często musieli tylko odgrywać rolę kosmopolitów, gdyż okazało się, że w naszej szkole zdecydowanie przeważa młodzież, która uważa się za patriotów. Pojawiły się naprawdę ciekawe wypowiedzi. Młodzi ludzie podkreślali zwłaszcza swoje przywiązanie do polskich tradycji, kultury, ale także zwracali uwagę na tzw. patriotyzm dnia codziennego. Okazało się, że dwie godziny lekcyjne to za mało, by ten temat wyczerpać, więc postanowiliśmy debatę dokończyć na lekcji języka polskiego.
  2. Na przerwach uczniowie i nauczyciele mogli wziąć udział w sondażu „Co to znaczy być patriotą XXI wieku?”. Frekwencja w sondażu była duża. Najczęściej pojawiającymi się odpowiedziami uzupełniającymi zdanie: Jestem patriotą XXI wieku ponieważ…., były, m.in. „biorę udział w wyborach”, „kupuję polskie produkty”, „kibicuję Polakom”, „znam polską historię”, „sumiennie wykonuję swoje obowiązki”, „jestem życzliwy”, „słucham polskich piosenek”, „wspieram polskie firmy”.
  3. Odbył się konkurs na pracę literacką pt. „Czym jest dla mnie patriotyzm?”. W konkursie wzięło udział 7 prac. Wyróżniono ex aequo 2 prace: Angeliki z 1B i Karoliny z 4A. Opowiadania „Być patriotą…” oraz „Biało-czerwoni” zostały nagrodzone za kreatywność i wysoki poziom artystyczno-językowy.
  4. Na przerwach można było wysłuchać utworów, które w oryginalny sposób definiują patriotyzm: Kult „Polska”, Sztywny Pal Azji „Nie gniewaj się na mnie, Polsko”, T. Love „Wychowanie”, Chłopcy z Placu Broni” „Kocham wolność”. które w oryginalny sposób definiują patriotyzm.

Wszystkie te przedsięwzięcia były propozycjami dla osób, dla których patriotyzm nie jest tylko pustym słowem. Liczny udział młodzieży w akcji był dowodem na to, że uczniowie nie są obojętni na treści patriotyczne i warto organizować tego typu działania, by umożliwić młodym ludziom wyrażenie swojej postawy obywatelskiej.

Plakaty z warsztatów

Zdjęcia z warsztatów

Sondaż CO TO ZNACZY BYĆ PATRIOTĄ 21 WIEKU

Akcja BIAŁOCZERWONA KOKARDKA

Debata „Porozmawiajmy o patriotyzmie”

Projekty

Partnerzy