23 lutego w sali nr 4A, od godziny 9.00 do 12.00 odbywały warsztaty filmowe prowadzone przez trenera Pana Konrada Pronobisa. Nasz udział w warsztatach był nagrodą za realizowane przez szkołę działania w ramach projektu Filmoteka Szkolna. W zajęciach warsztatowych udział wzięła klasa 4AT oraz wybrani uczniowie z klasy 1AT, 2AT i 2a.

Formuła matury ustnej i pisemnej z języka polskiego, jak i sama podstawa programowa, sytuują film wśród innych dziedzin sztuki, wskazując na jego intertekstualny i interdyscyplinarny charakter. Warsztaty były więc doskonałym wsparciem w zakresie rozwijania umiejętności i narzędzi pracy z filmem, poszerzyły wiedzę z zakresu historii kina polskiego i światowego. Warsztaty odbyły się w ramach ogólnopolskiej akcji „Wędrujący Filmoznawcy Filmoteki Szkolnej” wspieranej merytorycznie i organizacyjnie przez Filmotekę Narodową.
Tematem warsztatów były „Różne modele adaptacji filmowej”. Filmoznawca omówił to zagadnienie na trzech przykładach:
1. Ekranizacji „Ziemi obiecanej” W. S. Reymonta zrealizowanej przez Andrzeja Wajdę.
2.Wariacji filmowej wokół „Jądra ciemności” J. Conrada dokonanej przez Francisa Forda Coppolę w filmie „Czasie apokalipsy”.
3. Przekładu prozy Brunona Schulza na język kina w filmie Wojciecha Jerzego Hasa „Sanatorium pod Klepsydrą”.
 Warsztaty miały charakter konwersatorium . Młodzież analizowała fragmenty filmów. Wskazywała na korespondencję sztuk i nierozerwalny związek literatury i sztuki filmowej. Uczniowie nauczyli się wskazywać w adaptacjach filmowych cechy transpozycji, analogii i komentarza. Dużym zainteresowaniem uczniów cieszyły się przytaczane przez pana Konrada Pronobisa kulisy realizacji omawianych filmów.  

Projekty

Partnerzy